Martin Crimp

Venkov

„Říct se dá všechno. Meze jsou jen v tom, jak dokážem být poctiví.“

realizační tým:

překlad – Jitka Sloupová
režie – Adam Doležal
dramaturgie – Jan Šotkovský
scéna – Zetel, kol.
kostýmy – Jitka Šotkovská, kol.

osoby a obsazení:

Richard – Jiří Š. Hájek
Corina – Bára DeSousa
Rebeka – Kamila Zetelová

Premiéra 5. června 2010 v BURANTEATRu na Joštově.

Představení trvá 100 minut. Nemá přestávku.


Richard s Corinou mají dost velkoměsta, stresu, hluku, agresivity. Chtějí, aby jejich děti vyrůstaly ve zdravém, harmonickém a uklidňujícím prostředí – zkrátka na venkově. Sotva však začnou přestavovat opuštěnou vesnickou sýpku na dům svých snů, nastane zvláštní situace. Jednoho dne v noci lékař Richard přiveze domů mladou dívku Rebeku, kterou podle svých slov našel v bezvědomí na polní cestě. Posléze se začne ukazovat, že Rebeka vůbec není náhodná neznámá. S Richardovou minulostí má až příliš mnoho společného a právě ona minulost se nedá škrtnout ani anulovat pouhým odstěhováním na jiné místo. Anglický dramatik Martin Crimp je virtuózem hutného, úsporného, zdánlivě banálního dialogu, v jehož podtextech se však ukazují partnerské i milostné vztahy jako bojiště, jako prostor „války bez pravidel“, v níž se jeden snaží ovládnout druhého.

 

Úryvky z kritik

Herecké podanie a režijný výklad sú vždy v BURANteatri excelentné. Na javisku, ktoré je iba pár metrov od hľadiska, je kladený dôraz na vierohodné prežitky. Boli sme toho svedkom aj v inscenácii Vidiek. Dramatik tu dal najväčší priestor postave Richarda a tú Jiří Hájek skutočne využil. Manželka Corina aj milenka Rebeka boli tiež krásnymi drobnokresbami dvoch rôznych, vlastne osamelých, žien. Ešte aj ich fyzično – krehká Corina a Rebeka ako kus vyzývavej ženskej, podporili svojimi až živočíšnymi hereckými výkonmi Bára Jelenová a Kamila Zetelová.

Petr Stoličný, www.divadlo.sk

 

Martin Crimp v rozhovoru otištěném v programu k inscenaci mluví o dobrém a zlém andělovi v našich hlavách, o nutnosti neustále vést dialog a také o nejistotě, která z těchto stran má pravdu. A na tomto principu tvoří i postavy svých her. (…) Inscenační tým postupoval opatrně, ponechal postavám spletitý vnitřní svět, odrážející oba zmíněné anděly, dokonce jim umožnil, aby dobrý ukázal svůj ironický úsměv a zlý chtěl být pochopen. Tomuto záměru Adama Doležala (režie) a Jana Šotkovského (dramaturgie) vyšla vstříc trojice protagonistů. S menšími výkyvy udržují těkavé napětí mezi tím, co řečeno být chce, a tím, co si nahlas pronést sami zakázali. Jiří Hájek nechává lékaře Richarda vysvlékat z jistoty do obnažené obranné pozice stejně rychle, často a přirozeně jako jeho kostým. (…) Kamila Zetelová (Rebeka) (…) svůj strach z Richardova rozhodnutí začít jinde a znovu skrývá za svádivým a ležérně výsměšným tónem. A právě nemožnost, snad neschopnost, odhalit své pravé pocity vede všechny postavy k podobným kličkám. Výsměch Rebeky zakrývá strach, Richardův smích přehluší nervozitu a plaše ironický úsměv Báry Jelenové (Corinna) zažene nespokojenost s vlastním životem.

Markéta Holá, Rozrazil online

 

Syrová chladná hra se třemi herci a pěti hlavními hrdiny není lehká podívaná. I když na premiéře bylo nejmíň třicet stupňů, Venkov zamrazil a zabolel. (…) Jirka Hájek se dokáže z roztomilého ňoumy změnit na chladného parchanta lusknutím prstu. Báru Jelenovou, kterou ze začátku nemůžete vystát, byste na konci nejradši vzali do náruče a řekli jí, že to bude všechno dobrý, jen ať se sebere a jde. Kamila Zetelová ohromí dokonale vypracovanou postavou, klobouk dolů, a její Rebeka je otrok nebo otrokář? Na Venkov se kouká s otevřenou pusou. Funguje chemie, funguje léčba šokem, kolečka do sebe zapadají. Jako rozlučkovou hru si vybrali Burani výbornou facku. Nevím, kde se budou vyskytovat po prázdninách, možná to ještě nevědí ani oni sami, ale rozhodně si je najděte.

Blanka Černá, www.kult.cz

 

Moc dobrý text je Crimpův Venkov. Kultivovaný, inteligentní, Doležalem inscenovaný v jedinečně civilním gardu nekomunikace v manželském trojúhelníku, kde všichni jsou ublížení, ale v zajetí stereotypů, v nichž zanikne i trestuhodný přečin, kterým je lékařská nedbalost a zaviněná smrt pacienta. Tři přesvědčivé herecké výkony zdobí inscenaci. Richarda, muže mezi dvěma ženami, hraje s rozeklaností jeho nitra Jiří Hájek. Z pruzení jeho manželky Corinny vytěžila Bára Jelenová tragičnost vztahu, ve kterém vyplouvá na povrch faleš. A Kamila Zetelová jako Rebeka? Který muž by odolal? Také ona má právo na osobní cíl, k němuž se ale pídí skrze vlastní pád.

J.P. Kříž, Deník Právo